Recenze: Na volné noze – Robert Vlach

Jedním z trendů současného pracovního trhu je odchod zaměstnanců na volnou nohu. Dobrovolně opouštějí pohodlí života zaměstnance a vrhají se do neklidných vod podnikání. Někdy úspěšně, někdy méně. Přestože tu bylo pár článků na toto téma, tak stále chybělo něco, co by probralo podnikání na volné noze od A až do Z. Až doteď. Neboť tuto hozenou rukavici zvedl Robert Vlach se svojí prvotinou Na volné noze. A nyní se pojďme kouknout, jak se mu to povedlo.

Kdo je to Robert Vlach?

Ale dříve, než se koukneme na samotnou knihu, tak se pojďme zaměřit na autora. Jmenuje se Robert Vlach a je podnikatel a popularizátor podnikání na volné noze. Za sebou má více než 300 poradenských případů. Založil první portál věnující se tomuto tématu – navolnenoze.cz – kde sdružuje profesionály na volné noze. Získal cenu Živnostník roku Moravskoslezského kraje a je zakladatelem 1. evropského think-tanku pro nezávislé profesionály.

Už jenom tento výčet faktů napovídá, že Robert Vlach má k tomuto tématu co říct. A po přečtení knihy s tím musím souhlasit.

Robert Vlach (Autor fotky: Lucie Fialová, Právo)

Kniha Na volné noze

Hned v první kapitole s názvem Podnikání na nás Robert vybalí co je to vůbec podnikání, co ho odlišuje od ostatních forem, co tomu člověk potřebuje a další záležitosti týkající se podnikání. A nezůstává jenom u ryze praktických věcí.  Nebojí se sem tam zabrousit i do filozofických rozměrů podnikání či spojit freelancing s historií. Dále se dozvíte, proč je důležité mít dobré jméno a proč je nutné si ho budovat a chránit. Co zákazník očekává od freelancera a jak je to navázané na cenotvorbu.

A než se stihnete vzpamatovat z prvních desítek stran, tak Robert otevře témata. Například téma osobní produktivity, jak si dát pozor na produktivitu, výtěžnost sebe sama a s čím musí člověk počítat, zabředne do světa IT, jak moc freelancery ovlivňuje IT, proč by měl mít freelancer placenou verzi Gmailu, či jak si udržovat všechny úkoly pohromadě. Též zmíní týmovou spolupráci, proč je špatné být solitér, jak si budovat svůj tým a třeba upozorní na nebezpečí okolo pasivně agresivního chování.

Nezapomene na cenotvorbu, jaké jsou způsoby nacenění zakázky, ukáže praktické příklady a jak je cenotvorba dobrý regulační prvek. Dalším probraným tématem je samotná propagace freelancera, jeho osobní marketing, jaký je rozdíl mezi firemním a osobním brandingem, co je jeho podstatou a jednotlivé možnosti. A v neposlední řadě věci jako finance a prevence rizik, jak s nimi bojovat, jak jim předcházet a kdy začít s investováním.

Rozsah probraných témat je prostě obrovský a rozhodně neočekávejte žádné lehké čtení. Autor skoro až nemilosrdně hustí informaci za informací. Toto není žádná americká příručka, kde autor převaluje myšlenku na 3 stranách. Zde co odstavec, to myšlenka. A rozhodně to není na škodu, spíše naopak. Informací, které chce Robert Vlach předat svým čtenářům je mnoho a rozhodně není čas na nějaké lelkování.

Však sama kniha má úctyhodných 760 stran a věřte, že za víkend ji rozhodně nepřečtete. Bez bolehlavu určitě ne. Naštěstí vydavatelství Jan Melvil zvolilo poctivou šitou vazbu, takže se nemusíte bát, že za týden bude z knihy jeden velký salát.

Celkově je vidět, že se autor v dané oblasti už nějaký pátek pohybuje a znalostí má doslova na rozdávání. A pokud vám to nestačí, tak je v knize spousta odkazů na další knihy a zdroje, které si můžete přečíst.

Na volné noze

Co si z knihy Na volné noze odnáším

Pokoušet se shrnout do pár bodů, co si člověk z této knihy je prakticky nemožné. Je toho tolik a nedá se vytrhnout nějaká jedna, dvě informace. Ale sám autor toto předpokládal a na konci každé kapitolu shrnul v bodech to nejdůležitější. Tak si pro rychlé osvěžení, co je v dané kapitole stačí přečíst toto shrnutí a hned víte.

Pokud ale bych přesto to měl nějak shrnout, tak asi nějak takto:

Nečekejte, že podnikání na volné noze je recept na instantní úspěch. Je to řehole, vyžadující znalosti z celé řady lidských oborů. I když se díky řadě známých freenlancerů může vypadat, že je to hračka, tak na každého úspěšného profesionála je pár těch, co tento přechod z různých důvodu nezvládli a vrátili se pokorně do práce. Není to rozhodně zadarmo.

Závěrečné hodnocení

Je mnoho knih, které o sobě tvrdí, že jsou bibli pro daný obor, ale jenom o pár knihách to též prohlásí její čtenář. A já v tomto případě můžu s čistým štítem prohlásit, že kniha Na volné noze od Roberta Vlacha takovou bibli pro podnikatele na volné noze skutečně je. Co si přečtete jednou od začátku do konce, tak se doslova vybízí jednou za čas po této knize znova sáhnout a znova se začíst do nějaké kapitoly.

Rozsah této knihy je doslova famózní a na poprvé se vám zcela jistě nepodaří pochytit všechny myšlenky. Ono se to ani nedá. Spíše je to kniha na takové pomalé trávení,  znova a znova čtení a hledání souvislostí a implementace informací do vlastního profesního života.

Za toto šahám po největším hodnocení a dávám 100 %. Je to kus pořádné knihy, na které odvedl enormní množství práce a pro čtenáře přináší spoustu užitečných informací.

Moje hodnocení: 100 %

Děkuji vydavatelství Jan Melvil za poskytnutí kopie pro recenzi.