Google tento týden potěšil všechny webové analytiky jednou příjemnou novinkou. Do Looker Studia přidal nativní podporu pro trychtýřový graf, v angličtině známý jako Funnel chart.
Co je to trychtýřový graf?
Trychtýřový graf je typ vizualizace, který znázorňuje pohyb uživatelů nebo objektů skrze různé fáze zvoleného procesu, například jednotlivé kroky nákupního košíku nebo procházení webem. Charakteristickým znakem tohoto grafu je jeho tvar připomínající trychtýř, podle kterého získal své pojmenování.
Díky němu lze lépe porozumět chování uživatelů a snadno identifikovat problémová místa v procesu. Například nám pomůže zjistit, ve které fázi nákupního košíku ztrácíme největší procento zákazníků, nebo která kampaň přivádí návštěvníky s lepším chováním na webu a vyšší šancí dokončit konverzi.
Trychtýřový graf v Looker Studiu
V Looker Studiu jsou k dispozici 3 nové typy grafů:
- Trychtýřový graf se zkosenými hranami (Funnel chart)
- Trychtýřový graf se stupňovitým pruhem (Funnel chart: Stepped bar)
- Trychtýřový graf ve tvaru obrácené pyramidy (Funnel chart: Inverted triangle)
Zkušené uživatele tohoto nástroje nepřekvapí, že můžeme taky nastavit barevnost samotného grafu (jednu barvu v různých odstínech či zvolené kombinace barev), zvolit si typ, velikost a barvu písma nebo to, zdali chceme popisky uvnitř grafu nebo z venku grafu.
Samotné popisky se můžou skládat z číselných hodnot, procent či kombinaci číselných hodnot a procent. A u procent si navíc můžeme určit, zdali chceme procenta k celkovému počtu uživatelů, nebo k předchozímu kroku v procesu.
Využití trychtýřového grafu
A kde všude můžeme využít samotný graf? Například pro tyto případy:
- analýza nákupního košíku → kolik lidí prošlo jednotlivými kroky košíku a zdali není někde problém (například ve zdroji návštěvnosti, v kampani, zařízení, kategorii či značce)
- analýza e-mailové kampaně → kolik lidí dostalo e-mail, zobrazilo si ho, prokliklo a provedlo konverzi a porovnat 2 různé kampaně nebo 2 různé verze newsletteru
- analýza průchodu lidí webem → celková návštěvnost webu, návštěvnost stránky kategorie, návštěva produktové stránky, přidání do košíku a objednávka aneb kontrola kvality návštěvnosti z daného zdroje nebo kampaně
- analýza zákaznické péče → počet založených tiketů, počet přiřazených tiketů, počet zodpovězených tiketů a počet uzavřených tiketů a celkový dohled, zdali všechno funguje
3 zbytečné chyby trychtýřového grafu
Trychtýřový graf je dobrý pomocník pro zobrazení vybraných procesů, ale není to univerzální řešení na všechny případy. Jsou momenty, kdy jeho použítí nedává moc smysl.
Například když máte proces o 2 krocích, tak se vám zobrazí podivný graf. Technicky bude správně, ale vizuálně vypadá blbě a má nízkou vypovídající hodnotu. Lepší je zvolit napříkl ad koláčový graf (pie chart) nebo sloupcový graf (bar chart), které lépe zobrazí rozložení jednotlivých hodnot a usnadní interpretaci dat.
Další chybou je nedát tomuto grafu prostor, který vyžaduje. Malý či úzký graf nejenom blbě vypadá, ale taky se špatně čte a interpretuje. Nejsou tak jasně a zřetelně vidět rozdíly mezi jednotlivými stupni. Navíc samotné stránky Looker Studia jsou zadarmo, tak proč s nimi šetřit.
Poslední chybou, kterou můžete s tímto grafem udělat, je použít malý rozestupu barev mezi jednotlivými stupni. V tomto případě se celý graf vizuálně slije do jednoho trychtýře a snižuje to jeho použitelnost. Navíc musíte myslet, že né každý monitor musí zobrazovat jemné rozdíly barev tak dobře, jako ten váš.
Trychtýřový graf v praxi
A jak vypadá takový trychtýřový graf v praxi se můžete kouknout do mého reportu, který jsem připravil pro newsletter experta na Looker Studio Siavash Kanani.
Odkaz najdete zde: Looker Studio Update: Funnel Chart (By Vojtěch Audy)
Napsat komentář