Jak na onboarding nováčka + checklist k použití zdarma

Plynule navážu na svůj předchozí příspěvek na Checklist znalostí PPC specialisty.

Během své praxe PPC specialisty jsem si všiml, že řada agentur nemá vůbec připravený a nastavený proces onboarding nového člověka do firmy. Často se tak děje neřízeně a chaoticky. Prakticky řada HR pracovníků nechává všechno na tom novém člověku, aby si všechno zjistil a postaral se o sebe sám.

Na první pohled to chápu. Nepřináší to peníze (=není podstatné to řešit) a hodně HR pracovníků k tomu přistupuje stylem – však ono se to nějak poddá. Což si myslím, že je docela špatný přístup. Jak z pohledu člověka, který má nastoupit, tak i z pohledu firmy.

Benefity zpracovaného onboardingu

Pro nového člověka ve firmě je to náročné období. Nová práce, nové prostředí, jiné postupy, noví lidé. Ve zkratce se hodně věcí změní a člověk si na to musí zvyknout. A mělo by být cílem každého HR pracovníka udělat tento proces pro nového pracovníka co nejsnadnější.

Ale také to říká něco o dané firmě a jejích hodnotách. Když investuje čas do takové věci, aby se v ní člověk cítil dobře hned od prvního dne, znamená to, že se firma stará o své lidi.

V neposlední řadě je to takový firemní branding mezi ostatními specialisty. Většina specialistů se mezi sebou zná a při změně práce většinou následuje otázka na to, jaké to tam je. A je otázka, co byste chtěli slyšet. Zdali „Je to takový chaotický, ale snad to dám“ nebo „Hele, je to super, mají to tam fakt dobře zorganizované„… 

Sám jsem byl jednou svědkem, kdy u jedné firmy byl proces onboardingu tak chaotický, že daný člověk ve zkušebce odešel. To pak pro danou firmu znamená zmařenou investici času a peněz. Bohužel se pak lidé v okolí spokojí s odpovědí, že to prostě neklaplo a už se nějak neřeší co a proč.

Navíc vytvoření checklistu není těžká věc a  firmě to přinese řadu benefitů. Zvýšení spokojenosti nového pracovníka, snížení rizika jeho odchodu, ale hlavně také zrychlení jeho zapracování se do firmy a o to dříve na něm začne agentura vydělávat.

Jak na onboardingový checklist

Za svůj profesní život jsem připravil 2 onboardingové checklisty. V obou případech jsem si prošel neřízeným onboardingem a viděl jsem, že je tu rozhodně prostor pro zlepšení.

Přitom takový checklist se píše skoro sám. Stačí si představit takový první den nováčka, který neví nic o vaší firmě a pak krok za krokem zapisovat, co by měl vědět. Jak se dostane do firmy, jak získá přístupy do firemních nástrojů, kde bude pracovat, jaký je systém práce ve firmě a další. A následně tento proces zlepšovat a optimalizovat nástupem dalšího člověka.

Můj první checklist byl docela jednoduchý, cca o 12 bodech. Ale i takto jednoduchý checklist znamenal skok dopředu. O pár let později jsem zpracoval druhou, mnohem propracovanější verzi, kterou vám dávám veřejně k dispozici.

Berte to jako výchozí bod pro váš vlastní firemní proces onboardingu nového člověka. Každá firma je unikátní, má svoje procesy, firemní kulturu a to by se mělo odrazit v samotném checklistu.

Verze 2.1 – 25. září 2020

Rozhodně také nezapomínejte na pravidelné aktualizace. Naplánujte si například jednou za půl roku schůzku, kde si sednete nad tímto checklistem a zaznamenáte do něj všechny změny a zapracujete feedback od nováčků.

Takto udržíte tento proces stále aktuální a relevantní. A hlavně… zajistíte to, že celý proces náboru nového člověka bude pořádně organizovaný a vyladěný. Že prostě řeknete sbohem špatnému a zmatenému onboradingu.

A to by měl být cíl každého správného HR, ne?

Photo by Lisa Fotios from Pexels

Comments

2 komentáře: „Jak na onboarding nováčka + checklist k použití zdarma“

  1. Veronika avatar

    Hodně zajímavý článek a super nápady v checklistu (třeba poslat všem životopis nováčka, na jakou pozici nastupuje a čím nás zaujal)!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *